A légitársaságok eltérő kézipoggyász-szabványai miatt most meglehetősen nehéz elkerülni a rejtett díjakat. Nem ritka, hogy hatalmas összegeket fizettetnek meg azokkal a turistákkal és utasokkal, akiket az olcsó viteldíjjal csábítottak el a légitársaságok. Ennek vetne most véget az EU.
A kézipoggyász díja hamarosan a múlté lehet, mert egy tervezet szerint az EU egyszerűsíteni kívánja a repülőjegyek árát és megszüntetné a rejtett költségeket. Az Európai Parlamentnek a Petíciós Bizottsága egyhangúlag döntött arról, hogy felszólítja a légitársaságokat, hogy biztosítsák az utasok ingyenes kézipoggyász szállítását.
Egyben arra bíztatják az összes EU-s országot, hogy tarttassák be az Európai Bíróság ítéletét, amit 2014-ben hoztak meg. Hogy pontosan ez mit tartalmaz, arról még szót ejtünk. A Petíciós Bizottság állásfoglalásáról októberben szavaz az Európai Parlamentben.
Most is ingyen kellene a kézipoggyászokat felengedni
Az EU két nagy problémát szeretne megoldani az októberi szavazással: egyrészt a légitársaságoknak ellentmondásosak a kézipoggyász- szabályzatuk és politikájuk, ami csak zavart okoz az utasokban. Például ha valaki Budapestről Berlinbe utazik egy csomaggal, de visszafele másik légitársasággal utazik az nem biztos, hogy az ugyan akkora méretű kézipoggyászával ingyen haza tud jönni.
Ráadásul a nem egyértelmű hirdetések is meglepetést okozhatnak az utazóknak, hiszen rejtett poggyászdíjakat számolhatnak fel a jegy megvásárlásakor.
2014-ben az Európai Bíróság kimondta, hogy az „ésszerű” méret- és súlykövetelményeknek megfelelő kézipoggyász a légi utazás elengedhetetlen része.
A bíróság gyakorlatilag úgy döntött, hogy az utasoknak nem kell külön fizetniük – de a határozatot soha nem hajtották végre.
Az új határozat tehát csak arról szólna, hogy a már meghozott ítéletet betartassák a légitársaságokkal, ami miatt végre megszabadulhatunk a kézipoggyászért fizetendő rendkívül magas többletdíjaktól. Továbbá azt is tisztáznák az utasok felé, hogy pontosan mi az „ésszerű” méret és súly.
A társaságok által meghatározott súly- és méretszabványok most nagy mértékben eltérhetnek egymástól. Ezzel az EU-n belüli turizmus is meglehetősen kaotikus. Különösen azoknak az utasoknak lehet problémás, akik különböző szabályzattal rendelkező légitársaságok csatlakozó járataival utaznak. Velük az átszálláskor megeshet, hogy külön díjat kell fizetniük a beszállókapunál, miközben az induló járaton nem volt semmi probléma a poggyáaszukkal.
Az EU egyben azt is elvárja a légitársaságokat, hogy tájékoztassák az utasokat a többletköltségekről, például a helykiosztás díjairól és a repülési időről.
Fotó: Unsplash/JESHOOTS.COM